زبان Swift چیست؟
سویفت یک زبان برنامهنویسی چند شیوهای و از نوع کامپایلری است که برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS توسط شرکت اپل ساخته شده است. سویفت برای کار با فریمورکهای Cocoa و Cocoa Touch اپل و تعامل با حجم عظیمی از کدهای Objective-C نوشته شده برای محصولات اپل طراحی شده است. این زبان توسط کامپایلر LLVM که درون برنامه Xcode قرار دارد (و برای لینوکس به صورت برنامه جدا در دسترس است) ساخته میشود و سپس از runtime زبان Objective-C بهره میبرد که اجازه میدهد کدهای سویفت کنار کدهای C، C++ و Objective-C در کنار هم در یک برنامه اجرا شود.
سویفت از مفاهیم پایهای پشتیبانی میکند که زبان Objective-C را انعطافپذیر مخصوصا در dynamic dispath و late binding و قابل گسترش نموده است. این امکانات به عنوان تعادل کارایی و امنیت معروف هستند و سویفت برای حل آن طراحی شده است. برای امنیت، سویفت یک سیستم معرفی کرده که به رفع خطاهای رایج برنامهنویسی مانند اشارهگرهای خالی، کمک میکند، همچنین نگارشهای سادهتر برای سهولت در خواندن کد نیز معرفی شدهاست. برای مشکلات کارایی، اپل تلاش قابل توجهی برای بهینهسازی انجام داده که سربار فراخوانی متدها را از بین میبرد و فرایند را سادهتر میکند. اساسا سویفت مفهوم گسترش قراردادی (protocol extensibility) را دربرمیگیرد که به تایپها، ساختارها و کلاسها میتوان افزود. اپل این قابلیت را به عنوان یک تغییر جدی در شیوه برنامهنویسی میداند و به عنوان «برنامهنویسی قرارداد محور» از آن یاد میکند. قبل از به وجود آمدن زبان برنامه نویسی سوئیفت، شرکت اپل از زبان Objective-C استفاده میکرد.
فلسفه تولید زبان Swift
توسعه Swift در ژوئیه سال 2010 توسط کریس لاتنر با همکاری نهایی بسیاری از برنامه نویسان دیگر در اپل آغاز شد. زبان سوئیفت ایدههایی را از زبانهایObjective-C ،Rust ، Haskell، Ruby، Python، C# و خیلی موارد دیگر برای محتوای خود گرفت. هدف سوئیفت جلوگیری از خطاهای برنامهنویسی و امنیت بیشتر نسبت به Objective-C است و در عین حال نگارش مختصرتر و کوتاهتری داشته باشد. در تاریخ 2 ژوئن 2014، کنفرانس برنامه جهانی توسعه دهندگان (WWDC) اولین اپلیکیشن که با Swift نوشته شده بود را در معرض انتشار عموم قرار داد. نسخه بتای آن برای توسعه دهندگان ثبت نام شده در این کنفرانس منتشر شد. اپل قصد داشت مبدلهای کد منبع را در صورت نیاز برای انتشار کامل در دسترس قرار دهد. زبان برنامه نویسی Swift، کتابچه راهنمای 500 صفحهای رایگان، در WWDC نیز منتشر شد و در فروشگاه iBooks و وب سایت رسمی موجود است.
مزایای زبان برنامه نویسی Swift
Xcode یک محیط توسعه یکپارچه integrated development environment (IDE) برای MacOS است که با مجموعهای از ابزارهای توسعه اپل، برای توسعه نرم افزارهای iOS ،MacOS ،WatchOS و TvOS استفاده میشود. اولین بار در سال 2003 منتشر شد و آخرین نسخه پایدار آن نسخه 13.0 است و از طریق فروشگاه Mac App و به صورت رایگان برای کاربران MacOS در دسترس است. Xcode، از سورس کد برای زبانهای برنامهنویسی Ruby ،Python ،Objective-C ،java ،AppleScript و Swift پشتیبانی میکند و با انواع مدلهای برنامه نویسی مانند Cocoa و جاوا سازگاری دارد. در ادامه به بررسی چند ویژگی از این محیط نرم افزاری میپردازیم.
کاربرد اصلی این مجموعه، یکپارچه سازی (IDE) است و شامل بسیاری از مستندات توسعه دهنده اپل، ساختار در رابط سازنده و نرم افزار مورد استفاده برای ساخت رابط کاربر گرافیکی میباشد.
این محیط شامل یک ویرایشگر سورس کد سریع است و دارای متن کتب فوق العاده هموار حتی در هنگام ویرایش فایلهای عظیم است. در این محیط برای انتخاب نمادها یا کلیه ساختارها میتوانید از دستور کلیک استفاده کنید تا زبانهای C، C++، Swift و Objective-C را تغییر دهید یا ویرایش کنید. در این محیط همچنین تغییرات در کد شما، در کنار هر خط برجسته میشود.
همچنین در آپدیت جدید خود یعنی نسخه 13 شرکت Apple ویژگی جدید تحت عنوان Xcode Cloud به IDE اضافه کرد که عملیات تست وBuild اپلیکشن را انجام میدهد.
Xcode یک UI برای کار کردن با Git فراهم میکند و میتوانید تمام عملیات Git را اعم از Clone و push و ... را بدون استفاده از CMD انجام دهید.
فقط کافی است بسته جدیدی را به آن اضافه کرده تا بسته خارجی را به پروژه خود اضافه کنید، سپس بستهبندی را ازGitHub ،Bitbucket ،GitLab یا میزبان کد خود کلون کنید. Xcode بستههای بسته را بررسی میکند و تمام بستههایی را که مستقیما استفاده میکنید نشان میدهد.
با زبان برنامه نویسی Swift چه کارهایی میتوانید انجام دهید؟
اپل بزرگترین شرکت دنیا است؛ پس استفاده از پلتفرمهای توسعهی دلخواه آن تأثیرگذار خواهد بود. از زمان بهروزرسانی اپ استور، اپل اعلام کرده که فقط در ایالات متحده بیش از 16 میلیارد دلار در اختیار توسعهدهندگان قرار داده است. با ارزیابی موفقیت اپل، پشتیبانی از این پلتفرمها به ویژه iOS، قطعا تأثیر خواهد داشت که البته نمیتوان macOS ،tvOS ،watchOS و carOS را نادیده گرفت.
این شرکت (مثل هر محصول دیگری) یک نقشهی راه شفاف برای پیشرفتهای منظم در نرمافزار ارائه میکند که به توسعهدهندگان اطمینان میدهد روش یادگیری Swift را یاد بگیرند.
مشاغل موجود نسبت به تعداد توسعهدهندگان این برنامه بیشتر است. این یعنی اگر تمایل به ساخت اپلیکیشن با Swift داشته باشید، فرصتهای زیادی برای امرار معاش از طریق این مهارت خواهید داشت و در حال حاضر نیاز به توسعهدهندگان Swift احساس میشود (یک مطالعه نشان میدهد که Swift یکی از موردنیازترین مهارتهای توسعهدهندگان فریلنسر است). به گفتهی Indeed.com، میانگین حقوق توسعهدهندهی iOS از 115 هزار دلار در سال آغاز میشود.
آمارهای زبان Swift
زبان برنامه نویسی سوئیفت مقام اول را برای محبوبترین زبان برنامه نویسی در Stack Overflow Developer Survey سال 2015 و مقام دوم را در سال 2016 کسب کرد.
طبق شاخص TIOBE در مارس سال 2017 میلادی، زبان برنامه نویسی Swift به عنوان یکی از 10 زبان محبوب برنامه نویسی در سراسر دنیا معرفی شد.
همچنین طبق ارائه وب سایت Stack Overflow زبان سوئیفت رتبه ششم زبانهای مورد علاقه برنامه نویسان و رتبه دهم زبانهای مورد نیاز برای توسعهدهندگان را کسب کرده است که در نمودارهای زیر مشخص است.
علاوه بر این این زبان جزو پردرآمدترین زبانهای برنامه نویسی با درآمد سالانه 102 هزار دلار در لیست ذیل میباشد.
میزان استفاده از زبان Objective-Cو جایگزین آن زبان سوئیفت از دیدگاه وب سایت jetbrain به شرح زیر است.
همینطور با اعلام همین وب سایت پر استفادهترین فریمورک سمت سرور زبان سوئیفت فریمورک vapor میباشد.
ورژنهای زبان Swift
سوئیفت از مفهوم توسعه پروتکل پشتیبانی میکند، سیستم توسعهپذیری که میتواند در تایپهای مختلف، ساختار و کلاسها اعمال شود، که اپل به عنوان یک تغییر واقعی در پارادایمهای برنامه نویسی آنها را “برنامه نویسی پروتکل گرا” معرفی میکند. از طریق نسخه 3.0 سینتکس Swift با پیشرفت قابل توجهی روبرو شد و باعث ثبات منبع در نسخههای بعدی شد. در سه ماهه اول سال 2018 با افزایش محبوبیت سوئیفت از Objective-C پیشی گرفت. Swift 4.0 که در سال 2017 منتشر شد، تغییراتی در برخی از کلاسها و ساختارهای داخلی ارائه داد. کد نوشته شده با نسخههای قبلی Swift را میتوان با استفاده از قابلیت انتقال به Xcode وارد کرد. Swift 5 که در مارس 2019 منتشر شد، رابط باینری پایدار را روی سیستم عاملهای اپل معرفی کرد و این امکان را فراهم میکند که ران تایم Swift در سیستم عاملهای اپل گنجانده شود. این قابلیت با Swift 4 سازگار است.