سبد خرید شما

icon
سبد خرید خالی است.

ربات‌ها در المپیک 2020

journal_img

ربات‌ها در المپیک 2020

المپیک یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی در دنیا است که در هر دوره (هر 4 سال) تمام ملیت‌ها را در کنار هم جمع می‌کند و باعث همبستگی بین این کشورها در زمینه ورزشی می‌شود.

در سال 2021 المپیک با یک سال تاخیر برگزار شد، در همین حین در توکیو شاهد سورپرایزهای بزرگ و جدیدی به نسبت دوره‌های قبل در زمینه تکنولوژی بودیم.

در بازی‌های امسال، چند مدل ربات را خواهیم دید که مسئولیت‌های مختلفی دارند مانند بازگرداندن توپ‌ها یا اشیا پرتاب شده، یا سرو نوشینی برای تماشاچیان یا حتی کمک به تماشاچیان معلول برای پیدا کردن محل استقرار خود.

کمیته برگزار کننده المپیک و پارا المپیک امسال توکیو با همکاری شرکت تویوتا، پروژه‌ای تحت عنوان «Tokyo 2020 Robot Project» راه اندازی کرده‌اند که در این پروژه، تازه‌ترین تکنولوژی‌های ژاپنی در حوزه رباتیک به دنیا نشون داده شد.

ربات‌های تویوتا که به "تحرک برای همه" اختصاص داده شده است ، توانایی‌های انسان را افزایش داده و تقویت می‌کند

شرکت تویوتا موتور (تویوتا) ، به عنوان شریک جهانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک ، قصد دارد راه‌حل‌های حرکتی ارائه دهد که فراتر از ارائه وسایل نقلیه رسمی برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو 2020 باشد. شرکت در "پروژه ربات توکیو 2020" ، پروژه‌ای که توسط کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو (توکیو 2020) رهبری می‌شود و دولت کلانشهر توکیو و شرکای بازی‌ها را با کارشناسان در زمینه رباتیک در توکیو 2020 ، ربات‌هایی که توسط تویوتا معرفی می‌شوند برای حمایت از تحرک افراد در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با کمک به مردم برای احساس و تجربه امیدها و رویاهای خود ، تویوتا معتقد است که می‌تواند به هیجان و موفقیت بازی‌های توکیو 2020 کمک بیشتری کند.

نوبوهیکو کوگا ، مدیر ارشد مرکز تحقیقات تویوتا ، گفت: "در تویوتا ، ما از فناوری ربات‌های صنعتی برای برنامه‌های مختلف بر اساس تعهد خود به" حمایت از فعالیت‌های زندگی بشر و زندگی هماهنگ با مردم "استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال ، از سال 2004 ، ما ربات‌های شریکی را توسعه داده‌ایم که بر حمایت از افرادی که نمی‌توانند خود به خود حرکت کنند ، از جمله جمعیت سالخورده ، تمرکز کرده اند. در حال حاضر ، هنگامی که ما به یک شرکت تحرک تبدیل می‌شویم ، تلاش‌های رباتیک خود را برای ارائه آزادی حرکت به همه افراد گسترش می‌دهیم. " تحرک برای همه نه تنها حرکت "فیزیکی" یک شخص یا چیزی از مکانی به مکان دیگر است ، بلکه شامل تحرک "مجازی" فرد نیز می‌شود. این فرصت‌های بیشتری را برای تجربه چیزهای جدید یا ملاقات و تعامل با دیگران فراهم می‌کند ، در توکیو 2020 ، ما می‌خواهیم تخیل تماشاگران را با ارائه ر‌بات‌های حمایتی و تلاش خود برای موفقیت در بازی‌ها جلب کنیم. "

در ادامه به بیان انواع ربات‌های موجود در این دوره از المپیک می‌پردازیم.

1. ربات Someity و Miraitowa

(تلفظ soh-may-tee) که از someiyoshino ، نوعی محبوب از شکوفه های گیلاس ، گرفته شده است و علاوه بر این عبارت انگلیسی "so mighty" را نیز تکرار می کند. Someity رباتی دارای حسگرهای لمسی شکوفه های گیلاس است و قدرت روحی و جسمی فوق العاده ای از خود نشان می دهد. این نشان دهنده ورزشکاران پارالمپیک است که بر موانع غلبه می کنند و مرزهای ممکن را دوباره تعریف می کنند.

ربات جدید Miraitowa در بازیهای المپیک 2020 توکیو برای استقبال از مهمانان استفاده می‌شود.
یک سال از اولین حضور بازیگر طلایی المپیک Miraitowa می‌گذرد. به عنوان بخشی از جشن در 22 جولای ، نسخه ربات Miraitowa برای اولین بار برای عموم مردم رونمایی شد.
این رویداد در ورزشگاه توکیو در شهر چوفو در توکیو برگزار شد و بیش از 400 کودک ساکن در این محله گرد هم آمدند. بچه‌ها توانستند با ربات کوچک Miraitowa ارتباط برقرار کرده و دست بدهند.

ربات‌های mascot-type بخشی از پروژه ربات توکیو 2020 است و از مهمانان و ورزشکاران در محل بازی‌ها استقبال می‌کند. آن‌ها می‌توانند دست تکان دهند ، دست بدهند و وقتی شخصی نزدیک است واکنش نشان دهند. آن‌ها همچنین دارای انواع حالات چهره هستند.

Someity یک شخصیت جالب با سنسورهای لمسی شکوفه‌های گیلاس و قدرت‌های فوق‌العاده است. این شخصیت از انیمه‌های کشور ژاپن الگو برداری شده است. می‌تواند با استفاده از آنتن‌های شکوفه‌های گیلاس در دو طرف صورت خود پیام ارسال و دریافت کند. معمولاً آرام است ، اما در صورت لزوم می‌تواند قدرت زیادی از خود نشان دهد. این مانند ورزشکاران پارالمپیک است که قدرت فوق بشری را نشان می‌دهند(با وجود معلولیت‌هایی که دارند می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند). دارای قدرت درونی باوقار است و همچنین طبیعت را دوست دارد. با استفاده از قدرت فوق‌العاده خود می‌تواند با سنگ‌ها و باد صحبت کند و همچنین با نگاه کردن به آنها می‌تواند آن‌ها را حرکت دهد. 

بین دسامبر 2017 و فوریه 2018 ، بیش از 75 درصد از مدارس ابتدایی ژاپن و تعدادی از مدارس خارج از کشور ژاپن در فرایند انتخاب این ربات‌ها شرکت کردند و به مجموعه طرح‌های طلسم (Mascot) مورد علاقه خود رای دادند ، و Someity در 22 جولای 2018 به عنوان برنده اعلام شد. 

Someity در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنند و می‌توانند آزادانه از طریق اینترنت بین آنجا و دنیای واقعی حرکت کنند.

2. ربات T_TR1 (ربات ارتباط مکانی از راه دور)

T-TR1 یک روبات متحرک/حضوری مجازی است که توسط موسسه تحقیقاتی تویوتا در ایالات متحده توسعه یافته است. این ربات مجهز به یک دوربین روی صفحه نمایش بزرگ و نزدیک به اندازه انسان (Life size) است.